Het unieke muziekfestival: Festival Alphen d’Huez is voor niets uniek te noemen. Een Festival van dit kaliber kom je niet dagelijks tegen. Inmiddels is dit jaar op 5 september de 5e editie van het festival gepland. Nog meer muziek, plaats voor nog meer festivalgangers en de opbrengst gaat naar KWF Kankerbestrijding.

IMG_4988Het ontstaan van Festival Alphen d’Huez

In 2011 startte de eerste editie van Festival Alphen d’Huez in het Kasteel in Alphen aan den Rijn. De aanleiding hiervan was een goed idee van organisatoren Danny Hessing en Marcel Huijzendveld. Marcel was eerder dat jaar zijn vader verloren aan de oneerlijke strijd tegen kanker. En besloot dat hij de Alpe D’Huzes wilde fietsen, om zo geld op te halen voor het goede doel en zijn vader een laatste eer te bewijzen. Het geld moest echter van tevoren worden opgehaald en zo raakte Danny en Marcel aan de praat. Zij besloten een Benefietavond te houden. De eerste editie van Festival Alphen d’Huez. Zo is het muziekfestival ook aan haar naam gekomen.

DSC_0214Keuze voor muziek op Festival Alphen d’Huez

Het Festival heeft een voorkeur voor bepaalde genres van muziek. Rock, pop, blues, singer-songwriter, soul, ska. Danny Hessing, de programmeur van het festival komt hieraan tegemoet aan zijn eigen muziekvoorkeur en die van de voltallige organisatie. Deze muziekstijlen maken Festival Alphen d’Huez onder andere uniek.

Wij boeken bands die bij de visie van onze organisatie passen. Goede bands, nieuw, veelbelovend of gerenommeerd, dat maakt niet uit. Van de geselecteerde muziekstijlen zoals rock, blues, ska, americana, funk en soul. Met soms uitstapjes naar punk of metal. Muzikaal moet het helemaal in orde zijn,  dat is heel erg belangrijk. Wel boeken we van al die stijlen iets, zodat de bezoekers mogelijk een pareltje kunnen bekijken. Vorig jaar was o.a. The Cool Quest zo’n pareltje.

Danny Hessing, programmeur Festival Alphen d’Huez

DSC_0039

Meer weten over de line up van editie 2015? Klik hier >>

Groei van 2011 tot en met nu

De eerste editie van Festival Alphen d’Huez trok zo’n 350 bezoekers. Familie, vrienden en goede kennissen van de organisators. Sindsdien zijn de aantallen elke keer gegroeid. In 2013 werd het festival georganiseerd bij 2 cafe’s in het centrum van Alphen aan den Rijn. Het festival had toen 4 kleine podia en trok 750 bezoekers over de hele dag. Afgelopen jaar werd het festival voor het eerst echt een openluchtfestival. Het werd georganiseerd op het Q-Park parkeerterrein.

De 4e editie (2014) van Festival Alphen d’Huez had een line up met 10 acts en werd door ruim 1.000 bezoekers bezocht. Een fantastische opkomst en met vele muzikale hoogtepunten.

Deze editie (2015) is er plek voor 1500 mensen op het terrein. En zullen er 16 live act spelen over de dag heen.

Het goede doel

Het Festival is in 2011 ontstaan als Benefiet avond. Met als doel om 5.000 euro op te halen voor de Alpe d’Huzes. Ook het jaar daarna is dit het doel geweest. In 2013 kwam echter deze organisatie niet echt goed in het nieuws. De organisatie besloot toen de opbrengsten van het inmiddels volwassen muziekfestival direct aan Stichting KWF Kankerbestrijding te doneren.KWF+Logo++Payoffjpg

Inmiddels is er al bijna 40.000 euro gedoneerd aan het goede doel, met als topper afgelopen editie 20.133,28!

Dit jaar hoopt de organisatie hier natuurlijk weer een mooie schep bovenop te kunnen doen.

De organisatie van het Festival

IMG_8264Het Festival wordt georganiseerd door een team van 8 zeer gedreven vrijwilligers. Het hele jaar door zijn zij bezig met het festival vorm geven. Van acts boeken tot biertafels regelen. Immers wordt het festival georganiseerd op een zo’n goedkoop mogelijke manier. Dit betekent echter alleen maar dat de vrijwilligers nog creatiever worden om het festival er wel fantastisch uit te laten zien, maar niet teveel kosten met zich meebrengt. Ook de sponsoren helpen hierbij. Geld sponsoren en middelen sponsoren zorgen ervoor een zo laag mogelijk gehouden kunnen worden.

Het is ieder jaar een kick om het festival weer vorm te zien krijgen. En om de kernclub weer zo actief te zien. Bijna kippenvel krijg ik van deze hechte band die er is ontstaan door de jaren. En dan heb ik het niet alleen over de organisatoren, maar juist over de mensen die vanaf het eerste uur naar het festival gaan en helpen. Zij dragen dit festival. Daar krijg ik echt heel veel energie van.

Het mooiste zou zijn als wij dit jaar ook echt minimaal 1.500 bezoekers over de dag heen kunnen ontvangen. Het Festival is er klaar voor. En de acts zijn niet van de lucht. Zoals Sunday Sun, Mark Foggo en Sue the Night. Dus zeker de moeite waard om te gaan bekijken.

Na het festival is de spanning nog niet voorbij, want dan gaan we erachter komen hoeveel er daadwerkelijk is opgehaald. Ieder ticket, drankje, hapje, lootje, koopje levert geld op voor KWF. De bezoeker merkt het op zich niet, want je betaalt normale festivalprijzen, maar de bezoekers zijn er wel bewust van. Het geeft je een extra goed gevoel. Je doet iets tofs en iets goeds tegelijk.

Monique Bruijn, Marketing Festival Alphen d’Huez

Enkele leuke weetjes over Festival Alphen d’Huez

  • Naar het toilet gaan is op Festival Alphen d’Huez is een experience. Waarom? Dat merk je vanzelf 😉
  • De organisatie is al een week van te voren op het terrein te vinden om de eerste bouw en sfeerelementen klaar te maken
  • De SWA regelt het buffet voor de vrijwilligers en de sponsoren en dit smaakt heerlijk!
  • Je je onmogelijk kan vervelen op het terrein.
  • Dat er een programma is speciaal voor de kinderen
  • Wij hebben een vrijwillige garbage team die zich verkleed (superhelden) en tegelijkertijd ballon dieren maakt voor de kinderen.
  • Afgelopen editie waren er ruim 80 vrijwilligers op de been om het festival in goede banen te leiden
  • Martin van het Wout koopt traditiegetrouw het eerste ticket. Zou dat dit jaar weer zo zijn?
  • GBI van Beijeren sponsort iedere editie van het Festival.

Meer weten over editie 2015? Klik hier >>